Forside DH-Debat
3. Djævle Beskrivelser i Rejsen mod Vest
5. Djævlene kommer - Undsætningen af Ambassaderne i Peking

4. Bokserne og de Fremmede Djævle

Nogle kinesiske eksperter afviser, at der har fundet djævle udryddelser sted i Kina i fortiden. De siger, at der kun har fundet djævle uddrivelser sted, altså excorcisme.

Det er også den officielle opfattelse, at Bokser Opstanden i 1900 var en slags frihedskamp mod de vestlige imperialister.

Men meget tyder på, at bokser opstanden i sin grundlægende natur var en traditionel taoistisk djævle udryddelses kampagne. Dens historie kan give os en ide om, hvordan andre djævle kampagner i en fjernere fortid kan have udspillet sig.

Men selvfølgelig, jernbaner og dampskibe gjorde mange kulier arbejdsløse. De fik derved nogle dårlige følelser samtidig med, at de fik mere tid til at tænke over det med djævlene.

Bokser med spyd Bokser med hellebard - Tegning af Koek år 1900
Til venstre: En bokser med spyd.
Til højre: Bokser med hellebard - Tegning af Koekkoek år 1900.

Udlændingene kaldte dem simpelthen for "boksere" på grund af de kamp øvelser, som de dyrkede i store masse opbud.

De kaldte sig selv for : "Knytnæver for Harmoni og Retfærdighed".

Bokser bevægelsen startede i Shandong Provinsen. De arrangerede deres fysiske øvelser på excercerpladser ved templerne. Øvelserne havde til formål at påkalde skytsånder eller guder og gøre bokserne selv usårlige. De mente sig også i stand til at fremmane titusinder af åndesoldater til støtte i deres kamp.

Unge mænd flokkedes for at se deres træning. De dansede og hvirlvlede rundt med sværd i hånd. Ved hjælp af specielle åndedrætsøvelser, magiske formularer og amuletter påstod de, at de kunne blive usårlige overfor de fremmede djævles våben.

Boksernes ideer var snævert forbundet med kinesisk kultur. Samtidige har fortalt, at under deres øvelser kunne de påkalde deres guder som for eksempel "Monkey", "Pig", "Sand", krigsguden eller andre.

Boksere i Beijing 1900
Boksere i Beijing 1900.

Vi genkender heltene fra "Rejsen mod Vest". En bokser, som for eksempel havde opnået "Pig's" beskyttelse, kunne begynde at rode rundt i jorden i overensstemmelse med gudens natur. En anden som havde påkaldt krigsguden ville udvise særlig krigerisk adfærd.
(Boxer Reb.. side 23 )

Bokserne kaldt Missionærene og de andre Vesterlændinge for "De Primære djævle", medens deres menigheder, de kristne kinesere, blev kaldt "de sekundære djævle". ( Boxer...side 24 )

Det er fuldstændigt analogt med djævlene i "Rejsen mod Vest", hvor monstrene, senior djævlene, altid omgiver sig med en mængde smådjævle, junior djævlene .

Efterhånden som bevægelsen greb om sig, blev deres slogan : "Støt Qing, ødelæg de fremmede"
(Boxer.. side 30 )

En bokser plakat blev set af en af diplomaterne, Roland Allen, den 29 april :

"Problemerne kommer fra de fremmede djævle, overalt starter de missionsstationer, rejser telgraflinier og bygger jernbaner. De tror ikke på de hellige doktriner, og de taler ondt om guderne.

Boksere henretter udenlandske fanger
Boksere henretter udenlandske fanger.

Deres synder er talløse som hårene på deres hoveder. Det er himlens vilje at telegraflinierne skal skæres ned, jernbanerne rives op, og så skal alle de fremmede djævle halshugges. Den dag skal være timen for deres fejl." (Boxer.. side 47 )

Bokser løbesedler fortalte, at de fremmede djævles specielle lugt kom af, at de drak menstruations blod. Og at de også brugte sådant blod som et magisk middel til at holde bokserne væk fra deres kirker og missionsstationer.
( bokser .. side 28 )

De marcherede åbent i Pekings gader. De bar bannere med indskriften: "Vi kæmper efter ordre fra kejseren for at frelse dynastiet." En fransk diplomat, Baron d'Anthouard, beskrev i sin dagbog, hvordan de uddelte løbesedler, der opfordrede til massakre af alle "vestlige djævle" og ødelæggelse af alle deres kristne instutioner. (Boxer... side 62 )

Tilfangetagen bokser Boksere
Til venstre: Tilfangetagen bokser.
Til højre: Boksere.

Bokserne påstod, at børn i de kristne børnehjem blev skåret i småstykker, og deres hjerter blev skåret ud for at blive brugt i tilberedningen af den medicin, som blev uddelt på missionsstationerne. ( Bokser Reb.. side 28 )

Der verserede historier om, at skibe, som var blevet påbrebet ud for kysten af Kina, var ladet med menneske øjne, blod og kvindelige brystvorter. ( Bokser Reb... side 28)

For os, og også for datidens europæere i Peking, lyder det fuldstændigt absurd og latterligt. Men for kineserne var det blot en bekræftigelse af almindelig kendt viden om djævles natur. Selv enkekejserinden troede, at de fremmede spiste spædbørn.

Bokserne Angriber de Kristne i Peking

Boksere i Tianjin år 1900 Boksere i Tianjin år 1900.

Sidst på eftermiddagen d. 13 juni 1900 angreb bokserne Peking. Under frygtelig hyl strømmede de ind i byen. De stak og slog med deres sværd vildt omkring sig. Morrison's (korrespondent for The Times) dagbog beskrev stemningen :

" 13 juni - Angreb af boksere. Skrig fra boksernes 13 juni - Angreb af boksere. Skrig fra boksernes ugerninger. Da jeg passerede den Franske Legation fandt jeg alle på vagt. "bokserne kommer" .. så hurtigt hjem.. holdt vagt hele natten. Grufulde skrig lød fra den vestlige bydel hele natten. Skrigene fra de myrdede. Voldtægt og massakrer. Bokserne havde forberedt lister og gennemsøgte byen. De fangede alle, som havde været forbundet med fremmede, slog dem ned, hakkede dem i stumper og stykker, eller tog dem med til endnu mere frygtelig tortur i deres bokser templer."

Lennox Simpson (en anden overlevende fra belejringen) beskrev desperate panik scener. "aldrig har jeg set så hurtig kørsel og gallop i Pekings gader. Aldrig ville jeg have troet, at kvinderne med de små fødder, som der en guds velsignelse af endog i denne stor fods Manchu by, kunne bevæge sig så kvikt henover jorden. Enhver var panikslagen og stressed. Og vi kunne ikke gøre noget andet end at se på. De blev ved med at løbe, løbe, løbe. Det var som at iagttage en flok af panikslagne hjorte som flygtede fra et rovdyr. Så igen blev gaderne stille, og boksernenes skrækkelige råb: "Sha! Sha!", "Dræb!" "Dræb!", kunne stadig høres i det fjerne.
( Boxer.. side 77 )

Boksere fra Gansu
Boksere fra Gansu.

Edmund Backhouse beskriver i sin bog, "Decadence Manchoune", hvordan de kristne katedraler blev angrebet og sat i brand. Øst Katedralen, "Tung Tang", og Syd Katedralen Nan Tang. De kinesiske kristne, som ikke blev levende brændt; de blev skåret i småstykker af boksernes knive.
(Boxer.. side 78)

I første omgang angreb bokserne ikke det internationale ambassadekvarter. De koncentrerede sig om de kinesiske kristne og alle andre, der havde haft forbindelse med de fremmede.

Det minder om en af Monkey's skånselsløse udryddelser af junior djævle i "Rejsen mod Vest". For eksempel da han ryddede op i "Horn Hund Hulen" :

"Den Store Vismand Sun Wukong ( Monkey's buddistiske navn ) ordnede sine klæder og stormede ind i "Horn Hunde Hulen" svingende sin stål kølle og dræbte af hjertens lyst. Han udslettede alle djævlene, indtil han nåede de indre dele af paladset."
( Journey.. Kapitel 71 side 1635 )

Alle butikker, hvor de solgte fremmede varer, eller som havde handlet med fremmede, blev stukket i brand. Over 4000 butikker - guldsmede, juvelerer og pelsbutikker; vifter- silke- og antikvitetsbutikker gik op i flammer.

Dagen efter boksernes indtog i Peking foretog ægteparret Chamot en rednings aktion ud i byen. Chamots var ejerparret af hotellet i ambassadekvarteret. Sammen med en ung franskmand løb de gennem de brændende gader. Det lykkedes dem at redde en præst og nogle nonner. En gruppe amerikanske marinere reddede 300 kinesiske kristne.

Rystende syn mødte redningsgrupperne.:

"Kvinder og børn hakket i stumper og stykker, mænd flået som fjerkræ, med næse og ører skåret af og øjnene gravet ud."

Lancelot Giles, en ung britisk oversætter, skrev rystet:

"Mange blev fundet grillet levende, og således massakreret og skåret op, at de ikke kunne genkendes. Jeg vil spare jer for de gyselige detaljer."

Lennox Simpson skrev :

"Stanken af menneskeblod i den varme juni luft var næsten mere, end vi kunne klare, og synet var mere, end vi kunne bære. Mænd, kvinder og børn lå i tilfældige bunker, nogle hakket i stumper og stykker, andre med deres struber skåret op, fra øre til øre. Nogle bevægede sig stadigt, andre lå helt stille."
( Boxer... side 78 )

Moderne kinesere er måske Verdens mest fredelige og hjælpsomme folk. I Kina ser man aldrig den meningsløse vold og vandalisme, som fulde teenagere i Danmark kan præstere fredag og lørdag nat. I almindelighed kan man gå så godt som alle steder hen, også om natten, uden at frygte for at blive slået ned og frarøvet sine penge. Selv de fattigste farmer workers er som regel venlige og hjælpsomme mennesker.

Qing Dynasty soldater
Qing Dynasty soldater.

Men de moderne kinesere er direkte efterkommere af det folk, som skabte bokserne. Bokserne kan genetisk set ikke have været så meget forskellige fra de venlige og hjælpsomme mennesker, som man træffer på gaden i Kina i dag.

Hvordan kunne det gå til, at de kunne hakke kvinder og børn i småstykker, flå mændende levende eller grille dem over sagte ild?

Det var fordi, at ofrene var ikke mennesker. Det var jo djævle, som ikke fortjente bedre!

Nogle dage efter deres misgerninger mod de kinesiske kristne angreb bokserne ambassaderne, men en salve fra marinesoldaterne efterlod mere end halvtreds døde angribere. De trak sig sig tilbage og indledte belejringen af ambassade kvarteret, som kom til at vare i 55 dage. Belejringen blev senere overtaget af regulære kinesiske soldater.

Et øjenvidne til Bokser Opstanden i Peking 1900: Luella Miner - A Prisoner of the Boxer Rebellion - Eyewitness to History

Tilbage til start af artikel

20130210
Passed W3C Validation