Forside DH-Debat

12. Stednavne i Asien og Skandinavien

14. Xian Bei Folkene

På Sporet af Danerne - i Asien

13. Xiong-Nu og Wusun Folket

1. Xiongnu 2. Wusun

1. Xiongnu

Historikeren Sima Qian beskrev Xiong-Nu i sin "Historiske Optegnelser", "Shi Ji": "Fra kongen og nedad spiste de alle kødet af deres husdyr, og klædte dem selv med deres skind, som de bar over det hele. De stærke åd fedtet og valgte de bedste portioner, mens de gamle og svage spiste og drak, hvad der var tilbage. De stærke og robuste blev holdt i agtelse, mens de gamle og svage blev behandlet med foragt."

Xiong-Nu på den østlige steppe

Xiong-Nu levede mod nord på den østlige steppe.

Videre fortælles om Xiong-Nu: "Tidligt hver morgen gik kongen, Shan-ju kaldte de ham, uden for lejren for at tilbede solen ved solopgang. Om aftenen tilbad han månen." Titlen Shan-ju minder om det persiske Shah.

Næsten alle datidens folkslag tilbad på en eller anden måde Himlen, Solen og Månen. Den Kinesiske kejser gik til særlige Templer for Himlen eller Månen og bad om godt år for sit folk, Yuezhi tilbad måske månen, og de senere Sogdere tilbad deres solgud, Mithra. Det var kongers og kejseres fornemste opgave at stå sig godt med de himmelske magter.

Qilian Bjergene

Qilian Bjergene - Xiong-Nu havde et religiøst forhold til Qilian Bjergkæden.

Hvis ikke guderne boede i Himlen, så boede de i hvert fald oppe på nogle høje bjerge, således som de græske guder for eksempel boede på Olympen. Xiong-Nu havde et religiøst forhold til Qilian Bjergene, dog har vi ikke kendskab til nogen detaljer vedrørende denne del af deres tro.

I historisk Museum i Xian udstilles nogle figurer fra Tang Dynasty grave. De forestiller ifølge skiltet Xiong-Nu. I Tang Dynasty perioden var der åbenbart stadig Xiong-Nu på steppen. Der kan vi se, hvordan de så ud. (Tang dynasty var fra 626 e.Kr. til 907 e.Kr.)

Xiong-Nu figur 1 fra Museet i Xian Xiong-Nu figur 2 fra museet i Xian Skulptur af rytternomade fra Anpu og hans hustrus grav i Longmen Luoyang - fundet 1981 - Tang dynasty

Til venstre: Xiong-Nu figur fra Xian Historiske Museum 1.
I midten: Xiong-Nu figur fra Xian Historiske Museum 2.
Til højre: Skulptur af rytternomade fra Anpu and hans hustrus grav i Longmen Luoyang - fundet 1981 - Tang dynasty.

Disse Xiong-Nu har store runde hoveder, tønde formede kroppe, ofte en topmave, et kraftigt skipper skæg fra øre til øre. Lidt maling er tilbage på en af figurerne, hårfarven er sort. De er oftest iklædt en slags nissehue. De er "Hu" typer, hvilket vil sige kaukasiske typer med stor næse, øjenbrynsbuer og som sagt skæg. De står i noget udfordrende positurer, som meget selvbevidste personer. Den slags figurer er tidligere blevet betegnet som vestlige købmænd i Kina eller lignende, husker jeg; men de er altså Xiong-Nu, som anført på skiltet bag glasruden. Museet kan tage fejl; Xianbei folket spillede en endog meget stor rolle i Nord-Kina under Tang Dynasty.

Desværre er figurerne ikke i naturlig størrelse, så de giver ingen direkte ide om deres absolutte størrelse.

Men, i nærheden af Xian findes general Huo Qu-bings grav. Han var en Han Dynasty kinesisk general, som besejrede Xiong-Nu ved hjælp af det nye kavaleri på de fantastiske heste, som de fik af Yuezhi, "Hestene, der sveder blod".

En af de himmelske heste søndertramper en Xiong-Nu Xiong-Nu Bronze figur fundet i Ordos området.

Til venstre: En af de himmelske heste søndertramper en Xiong-Nu.
Til højre: Xiong-Nu Bronze figur fundet i Ordos området, som var Xiong-Nu område. Mange vil gerne gøre Xiong-Nu til en slags mongoler, men denne figur ser ikke mongolsk ud.

I general Hou Qui-bings grav ved Xian ses en af "hestene, der sveder blod", som er ved at søndertrampe en Xiong-Nu. Man ser tydeligt det karakteristiske skipperskæg fra øre til øre. Bemærk hvor stor Xiong-Nu manden er i forhold til hesten. Selvom det er en kunstnerisk overdrivelse, må datidens kinesere alligevel have ment, at Xiong-Nu var meget store.

Mange vil gøre Xiong-Nu til en slags mongoler. Men en bronze figur fundet i Ordos området, som var Xiong-Nu område, ser ikke mongolsk ud; han har store øjne, stor næse og kraftigt skæg.

Kineserne skrev, at Xiong-Nu (Hsiung-Nu) var aldrig særlig mange. Tilsammen var de ikke så mange, som indbyggerne i en enkelt kinesisk provins. "Deres fordel lå i deres styrke", skrev de.

De var ikke talrige nok til en egentlig erobring af Kina eller blot dele af kejserdømmet. Deres foretrukne taktik var hurtige plyndringstogter ind i kinesisk område. De røvede husdyr og bortførte utallige kvinder, børn og unge mennesker som slaver. De trak sig tilbage til steppen, før en egentlig militær styrke kunne blive samlet mod dem.

De oprindelige kinesiske stater i "de krigende stater's" periode byggede mure og volde ved deres nordlige grænser for at dæmme op for plyndringstogterne, tilsyneladende med ringe succes. Da Qin erobrede hele Kina i 221 BC, forbandt de disse lokale volde til det, vi kender som den Store Kinesiske Mur.

Xiong-Nu hovedprydelse Xiong-Nu banner dekoration

Til venstre:Xiong-Nu hovedprydelse.
Til højre: Xiong-Nu banner dekoration - også en ørn.

Han Dynasty Kina var ikke den eneste nation, som blev udsat for Xiong-Nu's angreb. Alle folkene i Vesten led under deres aggressivitet, ikke mindst byerne i Tarim Bækken. Xiong-Nu fordrev Yuezhi folket fra deres oprindelige hjem i det nordlige Gansu.

Kineserne var ikke særligt analystiske med hensyn til de omkringboende folk. Nogle gange kaldte de dem alle sammen for Qiang, i andre perioder blev de alle benævnt for Xianbei. De gik ikke meget op i hvordan de helt præcist så ud, deres skikke og hvilket sprog, de talte. Under Han Dynasty blev de fleste grupperet under betegnelsen Xiong-Nu.

Det er klart at Xianbei, Qiang, Di og Jin på en eller anden måde må have været der hele tiden, de er blot blevet opfattet som en del af Xiong-Nu, som var den dominerende etniske gruppe.

Ivolga fortet

Ivolga fortet.

Russiske arkæologer har udgravet mange Xiong-Nu bopladser i Ulan-Ude området nær Baikal søen. Her har været Xiong-Nu bopladser indtil langt op i middelalderen.

Xiong-Nu fortet ved Ivolga ligger 16 km. fra Ulan Ude ved Selanga floden. Det er firkantet med dimensionerne 350 x 200 m., og det har voldgrav hele vejen rundt. Indenfor voldene var en mængde halvt nedgravede huse hvoraf 54 er blevet udgravet. Hvert nedgravet hus havde et ildsted af sten i dets nord-østlige hjørne.

Ved Ivolga begravede de deres døde på fladt terræn, de blev ikke højsat. Mange grave var i grupper, således at forstå at der var en central grav, med en formentlig højtstående person i midten; den var omgivet af mindre ledsagende grave, som i hovedsagen indeholdt kvinder, børn og unge mennesker.

Xiong-Nu broche fundet ved Ivolga

Xiong-Nu broche fundet ved Ivolga.

Mange af personerne i de ledsagende grave viste tegn på en voldelig død. Øjensynligt havde de den skik, at når en højtstående person døde, måtte alle hans koner, elskerinder, slaver og tilsyneladende også nogle børn følge ham hinsides.

"Xiong-Nu" betyder ordret efter de anvendte tegn sådan noget som "Grusomme Slaver". Men der er ingen tvivl om, at det er ikke deres rigtige navn, som de kaldte sig selv. Det er en noget nedladende betegnelse, som Han Dynasty kineserne gav dem, på samme måde som de gav navne til mange andre folk ved deres grænser. Eller skrifttegnene var anvendt som en slags bogstaver, således at forstå at de lyde, som de repræsenterede, lød som deres navn.

I "The Silk Road", redigeret af Susan Whitfield, forklarer Etienne de la Vaissiere Xiong-Nu's rigtige navn. Der er fundet et Sogdisk brev fra det fjerde århundrede, som omtaler Xiong-Nu's plyndringer i forbindelse med Jin Dynasty's sammenbrud i det fjerde århundrede. Her omtales Xiong-Nu med udtrykket "Xwn", som er den sogdiske skrivemåde for ordet "Hun". Forfatteren til brevet beviser på anden måde et førstehånds kendskab til begivenhederne. Derfor må han betragtes som en meget pålidelig kilde.

Xiong-Nu skrevet med kinesiske tegn

Xiong-Nu skrevet med kinesiske tegn.

Kushan munken, Zhu Fahu, fra Dun-Huang oversatte "Tahagataguhya-sutra" fra Sanskrit til kinesisk i 280 e.Kr. Her oversatte han Sanskrit ordet, "Huna", til "Xiong-Nu". Han gjorde det igen i 308 e.Kr. ved oversættelsen af "Lalivavistara". I en ikke særlig fjern fortid havde disse "Huna" forjaget Yuezhi fra deres oprindelige land med deres forfædres grave. Zhu Fahu var en Kushan, og han nedstammede direkte fra Yuezhi. Han kan ikke have været i tvivl om, hvem disse "Xiong-Nu" var, og hvad deres rigtige navn var.

Også indiske kilder betegnede Xiong-Nu som "Huna".

Men måske er "Hun" ikke desto mindre en generel betegnelse. Nemlig, hvis vi tror, at "Hun" er et ord af indoeuropæisk oprindelse forbundet med de engelske ord "hungry" og "hunger". Så vil "Hun" kun betyde et folk, der røver og stjæler, fordi de er sultne.

Men det kan være således, at Xiong-Nu blev kendt i Europa under deres virkelige navn, som de kaldte sig selv, "Hun".

"Wei-Shu" er historien om Wei Dynasty. Den blev skrevet i tiden 437 e.Kr. - 457 e.Kr.. Her står: "Tidligere, Xiong-Nu dræbte kongen af Sogdiana og tog landet. "Kong Huni" er den tredje hersker i rækken."

Vi husker Saxo's fortælling om kong Frode og krigen mellem Danerne og Hunnerne. Her skrev han: "To år havde Kong Hun afsat til sine forberedelser til felttoget mod landene omkring Østersøen."

Når man læser dette, er det svært at lade være med at tænke, at det kan ikke passe, at Hunnernes konge simpelthen hed "Kong Hun", det er for simpelt. Det må være noget, de gamle historiefortællere har fundet på, tænker man umiddelbart.

Men, som man kan se, var Saxo Grammaticus særdeles velorienteret. Nogle af Hunnernes konger hed faktisk "Huni" eller måske "Hun". Derfor eksisterer den mulighed at Hunnerne simpelthen fik deres navn fra deres konge.

Hunnerkongen Attila på samtidig Europæisk mønt Den tyrkiske Sultan Suleiman den Store Mehmet II - Konstantinopels erobrer

Til venstre: Hunnerkongen Attila på samtidig Europæisk mønt.
I Midten: Den tyrkiske Sultan Suleiman den Store.
Til højre: Mehmet II - Konstantinopels erobrer.
Attila på mønten og de tyrkiske herskere ligner faktisk hinanden.

Vi husker Priscus 'beskrivelse af Attila, Hunnernes konge, bevaret til vor tid af Jordanes i hans "Goternes Historie": "Han var kort af statur med et bredt bryst, et stort hoved, tyndt skæg med grå stænk, opstopper-næse, og han fremviste sine forfædres træk (originis suae signa restiuens). Hans personlighed var således, at han altid førte sig frem med stor selvtillid."

I Priscus' egen beskrivelse på græsk forekommer denne beskrivelse ikke, selvom den iøvrigt er meget detaljeret.

Attila, Hunnernes konge er afbilledet på samtidig europæisk mønt. Han har afgjort ikke opstopper-næse, men han ligner faktisk de tyrkiske sultaner Suleiman og Mehmet.

På Xiong-Nu bæltespænde ornamenter synes de afbillede personer også at have ret store næser, de ligner ikke mongolide typer.

På internettet findes en artikel, der beskriver en genetisk test, som sammenligner genmaterialet fra individer fra Mongoliets oldtid med moderne Europæiske og Asiatiske individers. Det er den såkaldte "Linzi" undersøgelse.

Xiong-Nu bæltespænde ornament tegnet op

Xiong-Nu bæltespænde ornament tegnet op - personen har en ret stor næse, han ligner ikke en mongolid type, og han har heller ikke opstopper-næse.

Prøverne er udtaget fra en begravelsesplads ved Egyen Gol i Det nordlige Mongoliet og fra nutidige Europæiske og Asiatiske individer. Begravelsespladsen var fra Han Dynasty's tidsalder, (200 F.Kr. - 300 e.Kr.), som var Xiong-Nu's storhedstid. For to tusind år siden var Egyen Gol området med sikkerhed beboet af Xiong-Nu. Mongolerne var endnu ikke indvandret fra Sirbirien.

Gen-materialet fra Egyen Gol udviste en god korrelation med generne hos moderne Asiatiske folk, især i det nordlige og centrale Asien, men en mindre god korrelation med moderne Europæiske folk. Xiong-Nu generne havde også mange ligheder med historiske gen prøver udtaget fra nogle yngre tyrkiske begravelser samme sted.

De Asiatiske tyrker har altid påberåbt sig, at de nedstammede fra Xiong-Nu. Den genetiske undersøgelse synes at vise, at der er noget om det.

Artiklen beskriver også en genetisk sammenligning mellem individer, som blev begravet ved Linzi i den kinesiske Shandong Provins, og moderne personer i Europa og Asien. De ældste dele af Begravelsespladsen ved Linzi var fra "De Krigende Staters Periode" (500 BC - 221 BC).

Der viste sig at være en god genetisk korrelation mellem oldtidens Shandong og Vesten. Datidens kinesere i Shandong syntes at være mest beslægtet med Iranere og Europæere, især Islændinge, Finner og Tyrker fra det moderne Tyrkiet. Shandong generne viste derimod en mindre god korrelation med mange moderne Asiatiske folk. Det indikerer tilhørsforhold til et udbredt Indo-Europæisk bronzealder-folk.

Ordos plateauet anses for at være Xiong-Nu's oprindelige hjemland

Ordos plateauet anses af mange for at være Xiong-Nu's oprindelige hjemland.

Oldtidens befolkninger i Shandong og i den nordlige del af det moderne Mongoliet, synes derimod ikke at have været synderligt beslægtede.

Den Gule Flod laver et stort sving mod nord ind i Mongoliet. Området afgrænset af floden kaldes Ordos. Mange, specielt af kinesiske arkæologer, mener at her lå Xiong-Nu's oprindelige hjemland. Her er fundet mange Xiong-Nu dyreornamenter.

De minder en del om Skythisk dyreornamentik, men de har ikke den samme nervøse og kunstneriske livfuldhed. Den Skandinaviske gribedyrstil synes at være en mere abstrakt videreudvikling.

London dyret - Skt. Pauls Kirkegård i London Skythisk dyreornament Xiong-Nu dyreornament - fantasifuld men ikke med den samme nerve som de skythiske

Øverst til venstre: Vikinge ornamentet London dyret - Skt. Pauls Kirkegård i London.
Til højre foroven: Skythisk dyreornament.
Nederst: Xiong-Nu dyreornament.

Xiong-Nu Archaeology - Silk Road Seattle
Encyclopædia Iranica Étienne de la Vaissière
Selections from the Han Narrative Histories. oversat af Daniel C. Waugh
GETICA sive De Origine e.Kr.tibusque Gothorum - first half Jordanes
GETICA sive De Origine e.Kr.tibusque Gothorum - second half Jordanes
Priscus at the court of Attila - Medieval Sourcebook oversat fra græsk til engelsk af J.B. Bury.
En tak til hjemmesiden "China History Forum" - som desværre ikke er iblandt os mere - for information og inspiration.

Wusun Folket

På sletten ved Ili floden og ved saltsøen, som nu bærer det tyrkiske navn, Issyl Kul, boede et folk af kaukasisk type. Vi kender intet til deres sprog. De kan have været Indo-Europæere. Kineserne kaldte dem for Wusun (Usun).

Salt søen Issyl Kul

Salt søen med det tyrkiske navn Issyl Kul.

I "Han Shu" har den lærde Yan Shigu tilføjet en kommentar om Wusun folkets udseende: "Wusun i de Vestlige områder er de samme som "Rong" folkene (gammel betegnelse for indfødte stammer omkring Kina). Nu om dage, har disse "Hu" folk grønne øjne, rødt skæg, deres udseende er som skæggede aber, og de er oprindeligt af denne art."

Zhang Qian rejste mod Vest på ordre af sin kejser for at opsøge Yuezhi og skabe en alliance mod Xiong-Nu. Han mødte Wusun og skrev i sin rapport at: "Folket har "svine hoveder", de er snedige som ulve og yderst upålidelige. De er meget tilbøjelige til plyndringstogter, og de er som nation typisk voldelige."

Kinesiske arkæologer har oplyst, at Wusun var et kortskallet kaukasisk folk. Ifølge sagens natur kan de ikke sige noget om farven på deres øjne og hår.

Nøjagtig, som altid, berettede Zhang Qian i sin rapport om Wusun. Der var 120.000 familier i landet, og deres hær talte 188.000 beredne mænd. Landet var koldt og regnfuldt, men med udstrakte græsgange. Bjergene var bevokset med fyrreskov. Wusun opdrættede heste. De rige kunne eje op til fem tusind heste.

Wusun anerkendte Xiong-Nu's overherredømme, men de havde deres egen egen konge, som bar titlen "kiun-mo". Han benævnte sig selv som Himlens søn.

Kineserne søgte at skabe en alliance med Wusun rettet imod Xiong-Nu. Med det formål for øje sendte det kinesiske hof i 107 BC en prinsesse den lange vej fra Xian til Wusun's kolde regnfulde land.

Prinsessen skrev et digt:

Min familie har giftet mig bort
Hjælpeløs er jeg, kan intet gøre
I et fjernt fremmedartet kongedømme
Gift med kongen af Wusun
Min bolig er simpel
Væggene dækket med filt og ej med silke
Min daglige føde er svinekød
Mælk drikker jeg dertil
Jeg er tynget af mørke tanker
Mit hjerte er tungt af sorg
Hvis blot jeg var en gul stork
Så ville jeg flyve tilbage til min rede.

Bredden af salt søen Issyl Kul

Bredden af salt søen Issyl Kul.

Den nye dronning bar titlen "kiun-di". For hendes skyld blev der bygget et kinesisk palads i Wusun kongens lejr. Denne kongelige residens blev af kineserne kaldt "Paladset i Den Røde Dal". Det lå i nogen afstand fra saltsøen.

Kejserens udsending, den store rejsende, Zhang Qian, var fange hos Xiong-Nu i 10 år. Der hørte han følgende historie om Wusun:

"Da Deres tjener var fange hos Xiong-Nu, hørte han, at kongen af Wusun, som bar titlen "Kun-mo", og at Kun-mo's far var leder af en lille stat ved Xiong-Nu's vestlige grænse.

Xiong-Nu angreb og dræbte hans far, og Kun-mo blev ved sin fødsel kastet væk i vildnisset, hvor en sort fugl
(en ravn?) bragte ham kød, og en hun-ulv nærede ham med mælk.

Shan-yu
(udtales "sjan jy") var titlen på Xiong-Nu's konge. Han betragtede dette som et vidunder, og efter at han havde taget sig af drengen, indtil han blev voksen, gjorde han ham til en militær leder, i hvilken egenskab han udmærkede sig ved adskillige lejligheder. Shan-yu genrejste hans fars folk og gjorde ham til guvenør af den vestlige befæstede lejr.

Da han modtog skat af sit folk, kunne Kun-mo angribe de små nabostater med ti tusinder af bueskytter, han samlede erfaringer i krigsførelse, og efter den gamle Shan-yu's død, trak han sig tilbage til et fjernt sted og afviste at vise sig ved Xiong-Nu hoffet.

Xiong-Nu sendte udvalgte tropper for at angribe ham, men da de var ude af stand til at overvinde ham, betragtede de ham som en ånd, som de gjorde klogest i at holde en vis afstand til og ikke angribe for alvor.

Xiong-Nu's nye Shan-yu fortsatte med at påberåbe sig nominelt overherredømme over Kun-mo og hans Wusun folk"
.

Således lød den store rejsende, Zhang Qian's beretning til sin kejser.

Stenmand fra sletten ved Ili floden og saltsøen Issyk Kul Stenmand fra sletten ved saltsøen Issyk Kul

Til venstre: Stenmand fra sletten ved Ili floden 1.
Til højre: Stenmand fra sletten ved Ili floden 2.

Den kinesiske prinsesse's sønnesøn hed noget i retning af Ud-zyty. Allerede i hans regeringstid blev landet opdelt i store og små områder, og lejren omkring Paladset i Den Røde dal blev forladt for altid.

Ingen ved, hvad der blev af Wusun. I 630 e.Kr. kunne Vest-Tyrkernes khan modtage den buddistiske munk, Xuan-zang, ved bredden af saltsøen Issyl Kul.

På sletten ved saltsøen står stenmændene. De står mange steder i Central Asien. Nogle af dem er utvivlsomt sat af Vest-tyrkerne. Nogle af dem er sikkert også lavet af Wusun, eller dem som boede der, før Wusun kom. Det var skik hos nogle Indo-Europæiske folk at rejse sten over tapre mænd og at fremstille guder og forfædre i sten - en skik, som de antikke grækere perfektionerede.

Til start

20200624

Passed W3C Validation